Kees solliciteert op aanraden van een zakenrelatie en denkt ‘we zien wel waar het schip strandt’. Hij woont in Zuid-Holland en Unigarant is niet naast de deur. Intussen pendelt hij al 10 jaar tussen Bergambacht en Hoogeveen. In die tijd groeide hij uit tot een vaste waarde binnen het bedrijf. Hij draait mee in strategische projecten, begeleidt jonge collega’s en denkt actief mee over de toekomst van schadeherstel.
Projecten die ertoe doen
Kees heeft altijd iets gehad met auto’s. Na zijn opleiding motorvoertuigtechniek begon hij in de autoverkoop en rolde hij via schadeafhandeling bij een dealerbedrijf het expertisevak in. “Wat mij trekt in deze functie is dat ik techniek kan combineren met communicatie. Dat vind ik het leukste wat er is.”

Bij Unigarant werkt hij aan uiteenlopende projecten: van het optimaliseren van het proces rondom totaalverlies tot strategische onderhandelingen met schadeherstellers en innovaties in de keten. “Ik adviseer schadebehandelaars, bewaak de kwaliteit van taxaties en kijk continu hoe we processen slimmer kunnen inrichten. Dat levert tijdwinst op én betere service voor onze klanten. Dat maakt mijn werk uitdagend en afwisselend.”
Expertise in beweging
“Schade-expertise is een vakgebied dat continu verandert, en dat maakt het juist zo interessant.” De opkomst van elektrische auto’s, rijhulpsystemen en AI heeft grote impact op schadeherstel. Kees is nauw betrokken bij innovaties die daarop inspelen.
“Een mooi voorbeeld is de pilot die we draaien met Solera en ABS Schadeherstel. Klanten uploaden foto’s van hun schade, waarna automatisch een calculatie wordt gegenereerd. Zo hebben klant én hersteller direct inzicht in de omvang van de schade. De eerste resultaten zijn indrukwekkend.”
Groot netwerk, korte lijnen
Een belangrijk deel van zijn werk draait om relatiemanagement. “Ik onderhoud het contact met grote schadeherstelketens in Nederland en werk nauw samen met partners als de ANWB en Logicx. Samen zorgen we ervoor dat gestrande of beschadigde auto’s van klanten – ook in het buitenland – snel en goed worden geholpen, tegen de juiste tarieven.”
Relaties zijn belangrijk voor een succesvolle dienstverlening: “Bij Unigarant beschouwen we onze relaties als gelijkwaardige partners. We hebben elkaar nodig en als het met één van ons wat minder gaat, dan helpen we elkaar. Zoals in de coronatijd, waarbij we één van de eersten waren die met een coronavergoeding voor schadeherstellers invoerde. En andersom verwachten we dat begrip ook als de situatie er om vraagt.”

Mentor met humor
Naast zijn inhoudelijke werk begeleidt Kees ook jonge collega’s. “Ik coach twee schade-experts in opleiding. Dat doe ik op een frisse, humoristische manier. Fouten maken mag, daar leer je van.” Tegelijkertijd leert hij zelf ook van de nieuwe generatie. “Hun digitale blik op de wereld is verfrissend. Daar steek ik veel van op. Al blijft het wennen dat bellen tegenwoordig bijna ouderwets is.”
Gewoon doen, dat is Unigarant
Bij Unigarant voelt Kees zich thuis. Zijn werkplezier haalt hij uit de inhoud én de mensen. “Wat ik waardeer is de slagvaardigheid. Bij andere werkgevers duurde het soms weken of maanden voordat er een beslissing werd genomen. Hier kun je snel schakelen. Dat maakt het werk prettig en effectief. En we hebben wat voor elkaar over. Dat voel je elke dag.”
Tip voor twijfelaars!
Aan iedereen die overweegt om bij Unigarant te solliciteren, heeft Kees een duidelijke boodschap: “Gewoon doen. Je komt in een professioneel bedrijf terecht waar je veel kunt leren en waar ruimte is voor jouw ideeën.”




