Bij Unigarant werken, betekent deel uitmaken van een hechte familie. Dit is precies hoe Iris haar reis bij Unigarant beschrijft. Wat begon als een zomeravontuur, groeide uit tot een vaste baan als schadebehandelaar Materiële Schade.
Een toevallige start
“Ik ben hier eigenlijk als zomerkracht binnengekomen,” vertelt ze. “Ik wou in de zomervakantie lekker wat bijverdienen tussen al het studeren door.” Een familielid dat al bij Unigarant werkte, bracht haar op het idee om als schadebehandelaar aan de slag te gaan: “Tijdens de middelbare heb ik al een keer een dagje meegelopen bij Unigarant en dat is me bijgebleven. Dus toen ik erop gewezen werd dat ze nog mensen zochten, heb ik gesolliciteerd.”
De zomermaanden zijn op de afdeling Schade altijd drukker dan normaal door vele meldingen van onder andere de reis- en annuleringsverzekeringen. “Een heleboel mensen gaan in die periode welverdiend op vakantie, met meer telefoontjes als gevolg. Om alle klanten goed te kunnen helpen, worden er daarom elk jaar flexibele krachten ingezet om de collega’s te helpen.”

Studie en werkervaring
Op dat moment studeerde Iris Finance, Tax and Advice aan de Hanzehogeschool in Groningen. “Ik was nog aan het studeren, maar zocht een zomerbaan die aansloot op mijn studie. De rol van schadebehandelaar paste perfect in dat plaatje.”
Inmiddels is Iris afgestudeerd, maar is ze wel blijven plakken bij Unigarant. Ze werkt nu 36 uur per week als schadebehandelaar Materiële Schade. “Mijn huidige functie is een mooie opstap voor mijn toekomst. Ik doe hier heel veel relevante werkervaring op en ik leer nog steeds constant nieuwe dingen. Dat is allemaal kennis die ik ook in de toekomst goed kan gebruiken.”
Dagelijkse werkzaamheden
Als schadebehandelaar Materiële Schade begint de week op maandag met een afdelingsvergadering. “We bespreken aandachtspunten en eventuele calamiteiten van het weekend,” legt Iris uit. “Op donderdag hebben we vervolgens nog een dagstart om te kijken of iedereen de doelstellingen die aan het begin van de week zijn opgezet haalt; hoe is de werkvoorraad en heeft iemand nog hulp nodig. Zo zorgen we er samen voor dat al het werk netjes afkomt.”
Iris vervolgt: “De werkweek is verdeeld tussen beldiensten en behandeldiensten, waarbij meestal een gelijke balans wordt aangehouden. Het werk is heel divers en je krijgt hele verschillende dossiers mee. Soms gaat het om een annulering vanwege griep, maar het kan ook een heftige situatie zijn waarbij iemand met spoed terug naar Nederland moet.”

Uitdagingen en voldoening
Wat Iris het meest waardeert aan haar werk, is het helpen van mensen. “Het geeft voldoening om iemand met een gerust gevoel de telefoon te laten ophangen, zelfs in emotionele situaties.” De grootste uitdaging ligt in het snel kunnen schakelen en flexibel blijven. “Elke case is anders, en je moet altijd scherp blijven.”
Unigarant voelt voor Iris, ondanks de grootte, bijna als een familiebedrijf: “Niet per sé omdat ik hier een familielid heb werken, maar je komt hier binnen en je wordt gewoon opgenomen als een volwaardige collega. Iedereen is zo open en laagdrempelig naar elkaar toe en gewoon hartstikke vriendelijk. Dat vond ik wel heel bijzonder in het begin.”
Iris kan eigenlijk geen negatieve punten bedenken aan het werken bij Unigarant. “Ik zit in een super gezellig team en ik ga elke dag met veel plezier naar mijn werk. Dat is voor mij het belangrijkste.” Ze raadt anderen dan ook van harte aan om bij Unigarant te komen werken. “Het is een fijne plek waar je veel kunt leren en groeien.”





